معرف

معرفی کننده برترین سایتها و صفحات وب

معرف

معرفی کننده برترین سایتها و صفحات وب

در این سایت خواهید توانست بهترین صفحات وب، سایتها و وبلاگها را مشاهده نمائید. این صفحه به صورت پی در پی بروزرسانی خواهد شد.

  • ۰
  • ۰

 

این آب انبار محل ذخیره قنات 60 کیلومتری این باغ است که وظیفه آبیاری کل فضا را بر عهده داشته است. بخش اول به سمت دایره بیرونی محل رها کردن اجساد مردان، دایره میانی محل رها کردن مردگان زن و داخلی ترین قسمت محل قرار گرفتن اجساد کودکان بود. برج خاموشان یا برج سکوت، بالای کوه ِدخمه بنا شده و محلی برای جسد مردگان بوده است. در زمان های گذشته و دوره زرتشتیان این دخمه کارایی فراوانی داشته؛ یکی از باورهای زرتشتیان این بوده که به خاک سپردن مرده ای سبب آلوده شدن خاک میشود و به همین خاطر جسد مردگان خود را به بالای این کوه خاموش میبردند و تا زمانی که جسد توسط درندگان و پرندگان خورده میشد صبر میکردند و بعد استخوان های آنها را داخل دخمهی این کوه چال میکردند. آنها ابتدا با ایجاد یک قنات شصت و پنج کیلومتری توانستند آب را از دیگر مناطق یزد به این باغ برسانند. با نگاهی به تاریخ مسجد در سده های اولیه ی اسلام، از فزونی یافتن ستایش مسجد حکایت دارد نشان می دهد، از آن در مقام یک مکان متبرک برای نیایش و توسل به خدا یاد می کنند. باغ دولت آباد یزد از جمله جاهای دیدنی یزد و کشور عزیزمان است که سرسبزی درختان و فضای آن در دل یک شهر کویری مثل نگینی درخشان خودنمایی می کند. این باغ که مجموعه ای از عمارت بسیار زیبا با معماری منحصر به فرد و درختان سر به فلک کشیده می باشد، یادگاری از دوره ی افشاریان به شمار می رود که گذشته ای پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است و امروز بعد از بارها مرمت و بازسازی استوار و محکم میزبان گردشگرانی از اقصی نقاط دنیا می باشد.

این سردر، که بارها مرمت شده است دارای هندسه متعادلی است که تناسبات این هندسه از ویژگی های بارز معماری ایران در اواخر قرن هشتم محسوب می شود؛ همچنین دو مناره مسجد در قسمت شمالی مجموعه قرار می گیرد. مسجد امام اصفهان در طی سالیان عمر خود به دلیل حوادث و اتفاقات مختلف بارها مورد مرمت و باز سازی قرار گرفت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم. در این مطلب از وبسایت تهران سوئیت سعی کردیم یکی از زیبا ترین و بزرگترین باغ های ملی کشورمان را به شما معرفی کنیم. باغ دولت آباد یکی قدیمی ترین باغ های ایرانی و دارای شهرت ای جهانی است و بیش تر از ۲۶۰ سال عمر داراست . باغ دولت آباد یزد یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین نمونه باغ های بزرگ سرزمینمان است که در یزد وجود دارد.این باغ در سال 1160 هجری قمری و در دوره زندیه بنا شده است. اصفهان یکی از شهرهای ایران، مرکز استان اصفهان، در ۳۴۰ کیلومتری جنوب تهران. این کوه که اکنون آتشگاه خوانند از جمله بیوت عبادت بوده در عهد طهمورث و آنرا « مینودز » خوانده اند و بتان نهاده بودندی بسیار چنانکه از جمله شهرهای مشرق اینجا آمدندی به جمع کردن . همچنین می توانید از ایوان بسیار زیبای طبقه دوم این عمارت برای نظاره کردن کل محیط باغ استفاده کنید. حوضخانه با حوض مرمری نقش خنک کردن هوا را داشته به همین دلیل به عمارت هشتی، عمارت تابستانه هم می گویند. اگرچه انعکاس ستونهای بیستگانه تالارهای کاخ چهلستون در حوض مقابل کاخ، مفهوم چهلستون را بیان میکند، علاوه بر آن عدد چهل در ایران قدیم کثرت و تعدد را میرساند و وجه تسمیه عمارت مزبور به چهلستون میتواند به علت تعدد زیاد ستونهای این کاخ نیز باشد. این کاخ در طول سالیان متمادی بر اثر زلزله و سایر بلایای طبیعی آسیب دیده است و چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

مجموعه ساختمان های دولت آباد هر یک دارای مشخصات معماری و جلوه های اصلی از کاربرد فضاهای مورد نیاز در آن زمان است. فاصله ی باغ تا هر یک از این مکان ها کمتر از ۲ کیلومتر بوده و بدون شک بازدید از این بناهای قدیمی و تاریخی در دل کویر، ارزش طی این مسافت را خواهند داشت. ایجاد مجتمع تجاری توسط شهرداری یزد در دل بافت تاریخی | ضوابط ساخت و ساز در محدوده میراث جهانی یزد رایت شده است؟ بیش از ۴۳ شهرک و مجتمع صنعتی بزرگ و کوچک و بیش از ۳۰ واحد صنعتی بزرگ مانند فولاد، ذوب آهن، پتروشیمی، نیروگاه، پالایشگاه، سیمان، پلیاکریل و … به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی این ادارهکل ، محمد میرشمسی با اشاره به صدور موافقت اصولی برای ساخت این مرکز ،افزود: این واحد با پیش بینی ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری با ۵۵ هزار مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع ساخته میشود. در بخش مرجع کتابخانه مرکزی شهرداری حدود ۱۲ هزار جلد کتاب در قالب کتابهای فارسی و لاتین وجود دارد. ↑ «اصفهان من». بایگانیشده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۱۱. پس از اسلام برخی آتشکدهها تا چند قرنی بر جای ماندند ، ولی با گروش ایرانیان به اسلام به تدریج از شمار آنها کاسته شد و به ویرانی گراییدند . 2. از راهنماهای آکواریوم اصفهان مکان غذا دادن به ماهیان را سوال کنید: همه بچهها دوست دارند تا با دستهای خود به حیوانات غذا بدهند و آنها را لمس کنند. 4)خود بسندگی: جدا از بناهای ویژه, سازندگان همواره میکوشیدند از مایه های پیرامون خود که ارزانتر به دست می آمد و با زیستگاهشان هماهنگی داشت, اجاره ماشین جهت سفر بهره برداری کنند. اگر قصد دارید تا باغ دولت آباد یزد را که جزو معدود باغ های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است را بشناسید باید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

باغ دولت آباد یزد جزو 9 باغ اصلی کشورمان است که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده. ایسنا/یزد به مناسبت روز جهانی محوطهها و بناهای تاریخی اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی یزد در جلسه کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد تقدیر شدند. اغلب گردشگرانی که یزد را به عنوان مقصد سفر انتخاب میکنند، ترجیح میدهند در فاصله کم با جاذبههای تاریخی آن اقامت داشته باشند. این آکواریوم در پارک ناژوان و در مجاورت باغ خزندگان قرار داشته و از جاذبههای گردشکری اصفهان به شمار میآید. مسجد جامع اصفهان که در میدان کهنه واقع شده است، یکی از قدیمی ترین مسجدهای اصفهان و همچنین بزرگترین مسجد این شهر میباشد. اگر قصد دارید تا یکی از دل باز ترین باغ های کشورمان را که سابقه تاریخی دارد ببینید باید در اولین فرصت به یزد سفر کنید. این قنات تاریخی و عظیم باغ دولت آباد قدمتی بیش از دویست سال دارد. آتشی که درون این آتشکده میسوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده است. تصاویر موجود از آتشکده بهرام، نشاندهنده تالار ساده و بیآلایش این مکان است. یکی از زیباترین بخش های باغ دولت آباد یزد که زیباترین تصاویر را می توان با آنها ثبت کرد، پنجره های ارسی با شیشه های رنگی می باشند که در به هنگام تابش نور خورشید به آنها، چشم اندازه بسیار زیبایی را در داخل تالارها بوجود می آورد. وجود باغ های قدیمی در دل کویر یکی از زیباترین مناظری می باشند که چشم هر گردشگری را به سمت خودشان جلب میکنند و باغ دولت آباد یزد یکی از آنها می باشد. یکی از این گنبدها، در ضلع جنوبی میدان امام جلوهگری میکند. از سوی دیگر، در زیر این بادگیر حوضی قرار دارد که وزیدن باد به سطح آب حوض، هوای خنکی را در داخل بنا ایجاد میکند.

بخش های دیدنی، صدای آرامش بخش آب و پرندگان به قدری دلنشین است که بسیاری از افراد برای آرامش گرفتن هم که شده به اینجا می آیند. این قنات از احداث 5 رشته قنات تشکیل شده است. برای هر یک از هتل ها علاوه بر اطلاعات کامل، بازخورد و نظرات مسافران و گردشگران قبلی درج شده است که انتخاب گزینه بهتر را بسیار ساده کرده است. ورودی باغ دولت آباد شهر یزد برای گردشگران خارجی و داخلی، از قیمتی متفاوت برخوردار می باشد. معماری عمارت عالی قاپو به صورتی است که از پشت، روبهرو و دو طرف کاخ، تعداد طبقات متفاوت به نظر میرسد. کلیسای بیت لحم از جنس خشت و آجر در دو طبقه ساخته شده است و در پلان مستطیل شکل، گنبدی دایرهای شکل و بلند به قطر 11 متر و ارتفاع 25 متر از سطح زمین دارد که از نمای بیرونی بسیار ساده به نظر میرسد اما به درون کلیسا که بروید با دنیایی از نقاشیهای متفاوت که هرکدام داستان خود را دارند، رو به رو میشوید. هنگامی که در این تونل قدم می زنید می توانید آبزیان مختلف را نه تنها در کنار بلکه در بالای سر خود هم مشاهده کنید. ادای احترام به اهداکنندگانی که در ساخت و زیباسازی کلیسا مشارکت داشتهاند در کتیبههای ارمنی بر روی دیوارهای کلیسا مشاهده می شود که قدمت آن ها به سال های 1627 و 1711 برمی گردد.

دیوارهای داخلی با گچ پوشیده شده و دیوارهای خارجی کاهگلی هستند. با ورود به این باغ و مشاهده قنات به خوبی می توانید به قدمت آتن پی ببرید. باغ دولت آباد یزد بخاطر داشتن قدمت بالا و معماری خارق العاده و کاملا مهندسی شده ی آن، همراه با ۸ باغ ایرانی دیگر در لیست آثار یونسکو به ثبت رسیده است و زیبایی آن باعثشد تا کریم خان زند این باغ را برای زندگی انتخاب کند. این خانه در گذشته متعلق به یک تاجر فرش بوده و امروزه به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در دو طرف تالار طنبی، تالارها، صفهها و شبستانهایی در یک طبقه جای دارند که در و روزنههای آنها به طنبی باز میشود. باغ تاریخی دولت آباد از چندین عمارت تشکیل شده که همگی آنها را می توان در دو دسته اندرونی و بیرونی قرار داد. آبانبارها در فصلهای پر آب سال، از بارن پر میشدند و آب آنها در زمانهایی که بارش کم بود، مورد استفاده قرار میگرفت. بیایید از ۴ جهت جغرافیایی مختلف معماری خانه دهدشتی اصفهان را مورد بررسی قرار دهیم. برای مطالعه این مطلب و کسب تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد باغ دولت آباد، تنها کافیست 8 دقیقه از زمان خود را صرف خواندن این متن کنید. همچنین در این آکواریوم 6 نوع کوسه در تونل به حیات خود ادامه می دهند. همچنین با کمی دقت در معماری ساختمان می توان متوجه فرم های درونگرا و محصور به ویژه در حیاط مرکزی شد. این زمان در روزهای ویژه جشن نوروز و ایام تابستان که زرتشتیان و غیر زرتشتیان برای دیدن فرهنگ آیینی خود به آنجا میروید، ممکن است طولانیتر شود. او افزود: در مرحله بعد طرح ویژه حفاظت از بافت تاریخی شهر ارومیه با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تهیه و جایگزین طرح تفصیلی ارومیه خواهد شد.

باغ دولت آباد چهار منار ار باغ های قدیمی و تاریخی در یزد می باشد و قدمت تاریخی آن مربوط به دوره افشاریه است. شاید کمتر کسانی از وجود جاذبه گردشگری گوناگون در یزد، با خبر باشند اما لازم است بگوییم این شهر از قدیمی ترین شهر های کشورمان به حساب می آید و بافت تاریخی قدیمی دارد. برخلاف سالهای ابتدایی ساخت این باغ که در منطقه ای کاملا دور افتاده واقع شده بود، امروز و با گذر زمان و توسعه ی شهر، باغ دولت آباد در مرکز یزد قرار گرفته و فاصله ی کمی با سایر جاذبه ها و جاهای دیدنی این شهر دارد. فضای این بخش از کاخ مدرنتر از سایر طبقهها است و این تفاوت در آثار هنری موجود در آن بهخوبی قابل تشخیص است.در تزیینات داخلی عمارت عالی قاپو نقاشیهای برجستهای از هنرمند معروف دوره صفویان، رضا عباسی نیز دیده میشود. این ساختمان شامل ۳ تالار زیبای پر از نقش و نگار می باشد که معروف به تالارهای شاه نشین هستند و بر در و دیوار و سقف سایر اتاق ها و تالارها جلوه ای بی مانند از هنر ایرانی به چشم میخورد. کاشی مناره ها و قسمت هایی از گنبد و ایوان، شکسته و ریخته، آجرفرش بام ها، خرد شده، سقف و ستون، شکاف برداشته، سنگ های مرمر پیشگاه، به وضعی نامنظم و نامطلوب درآمده، و کتیبه بزرگ دور گنبد و ایوان، در شرف ریختن بود. فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به خصوص انگور و انار است. در زمان محمدتقیخان، باغ از سمت شمال به خیابانی می رسید که درختان بسیاری داشت؛ به طوری که این درختان، مانع دید از خارج به داخل باغ می شدند. در سمت شرق باغ نیز خیابانی به طول هشت کیلومتر قرار داشت و از سمت غرب باغ به مسیل رودخانه ی خشک محدود میشد.

سازه ای که در این باغ شاخص است، بادگیر هشت ضلعی است که باعث می شود باد به همه جهت ها بورزد. شما می توانید با مراجعه به این باغ از این بنا ها و همچنین قنات این باغ نیز دیدن کنید. در ادامه بیشتر با این باغ تاریخی آشنا خواهید شد. در بین تمام جاذبه ها و بناهای تاریخی یزد، باغ دولت آباد با داشتن قدمت بیش از ۲۶۰ سال از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردار بوده و یکی از دلایل جذب گردشگر به این شهر محسوب میگردد. شما می توانید با رزرو این هتل ها، هم اقامت لوکس و با امکانات کامل داشته باشید و هم به کلیه جاذبه های گردشگری مخصوصا باغ دولت آباد به راحتی دسترسی پیدا کنید. در این بخش نقشه معماری باغ دولت آباد یزد ارائه شده است و نقشه کلیه بناهای موجود در باغ در آن موجود می باشد. محل دقیق قرارگیری باغ دولت آباد، شهر یزد، خیابان شهید رجایی در محله چهار منار و داخل کوچه یا حسینیه فردوسی است. پل از رسیدن به محله پامنار باید به بلوار دولت آباد و سپس خیابان شهید رجایی بروید. درب دیگر آن در بلوار دولت آباد است. یزد، بلوار دولت آباد، خیابان شهید رجایی، محله چهار منار، کوچه فردوسی. در کوچه حسینیه یا همان فردوسی محلی است که باغ دولت آباد در آن معلوم است.

آدرس دقیق درب ورودی اصلی: خیابان شهید رجایی، محله چهار منار، کوچه فردوسی (حسینیه فردوس)، باغ دولت آباد یزد. اگر میخواهید بهترین چهره از باغ دولت آباد را ببینید، قطعا مناظر شب آن در بالاترین رتبه قرار میگیرند؛ مخصوصا اینکه دقایقی را در کافه سنتی این مجموعه سپری کنید. از جمله جاهای دیدنی که در کنار بازدید از باغ دولت آباد باید ببینید، می توان به مسجد امیر چخماق، خانه لاری ها، موزه وزیری، زندان اسکندر و آتشکده یزد اشاره کرد. از دیگر جاهای دیدنی یزد می توان به دخمه زرتشتیان (برج های سکوت)، مقبره رکن آدین، برج ساعت مارکار و آتشکده زرتشتیان اشاره کرد. علاوه بر کافه سنتی داخل مجموعه ی باغ دولت آباد، در فاصله ی کم با آن می توان گزینه های مناسبی را برای خوردن غذاهای خوشمزه ی یزد انتخاب کرد. این باغ و عمارت تاریخی آن با روی کار آمدن حکومت زندیه کمی رونق و چهره ای جدید به خودش گرفت و به مرور به محل زندگی حاکمان آن زمان تبدیل شد. خانه دولت آباد یزد به عنوان یکی از آثار ملی و تاریخی ایران و میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. یکی از اصلی ترین دلایلی شکل گیری این باغ وجود قنات در این محوطه است. قبل از وارد شدن به ساختمان، درختهای کاج را میبینید که دور تا دور کاخ هستند و منظره زیبایی شکل دادهاند. این ساختمان، محل اقامت این حاکم مقتدر نیز بوده است. از دیگر مشخصات ایوان شمالی ساختمان، دیواره های شرقی و غربی آن است . این باغ زیبا و جذاب وسعتی بیش از 6 هکتار دارد و از این حیث نیز جزو باغ های بزرگ سر زمینمان است. ایوان جنوبی نیز به سبک معماری سلجوقیان با مقرنسهای درشت احداث شده است. با توجه به این که درخشان ترین سبک و سیاق معماری را می توان در بنا های معماری یزد مشاهده کرد بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی برخی از بنا های تاریخی این شهر با معماری سنتی یزد بپردازیم.

Free photo close-up of an old villa in the city کتابخانه ارزشمند وزیری، پنجمین کتابخانه تاریخی در خاورمیانه است. این کتیبهها بهلحاظ مضمون به دو دسته کلی مذهبی (آیات، روایات، ادعیه و اسماء متبرک) و تاریخی تقسیمبندی شده است. خانهای دو طبقه که پشتبام زیبای آن نمایی خیرهکننده از بافت تاریخی شهر یزد به بینندگان میدهد. تاریخهای ثبت شده در مسجد که شامل سال ۱۰۷۷ هجری قمری یعنی آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و ۱۰۷۸ هجری یعنی اولین سال سلطنت شاه سلیمان و نیز سال ۱۰۹۵ هجری قمری میشود، نشان میدهد اتمام تزیینات و الحاقات مسجد، در دوره­ جانشینان شاه عباس اول صورت گرفته است.عکس از اینستاگرام rezaaminiphoto (عکاس: رضا امینی)در کتب تاریخی مشهور عهد صفویه مانند «عالم آرای عباسی» و «وقایع السنین و الاعوام» از این مسجد به نام «مسجد جامع عباسی» و «مسجد جامع جدید عباسی» یاد شده است. یزد، شهر مرکزی ایران به داشتن جاذبه های تاریخی و فرهنگی مشهور است. پس از گشت و گذار و بازدید از این باغ بسیار زیبا که دیدن آن در هر فصلی خالی از لطف نیست می توانید به جاذبه های گردشگری نزدیک به آن هم سر بزنید. این خیابان در گذشته محل عبور و مرور خودروها بود، اما چندین سال است که به یک گذرگاه سنگ فرش شده برای پیادهروی و گشتو گذار مردم تبدیل شده است. بخش بیرونی محل استقرار کاروان ها و رسیدگی به امور حکومتی است و شامل جلوخان و سردر، تالار آیینه، عمارت تهرانی، دو بازارچه، آب انبار عمومی میشود. ساختمان های باغ، خصوصی و عمومی بوده اند که ساختمان خصوصی برای انجام کارهای حکومتی بوده است. پیشینه تاریخی این عمارت به سال های ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی برمی گردد، زمانی که شاه عباس اول پایتخت را از قزوین به اصفهان انتقال داد و دستور داد بنای باشکوهی بسازند تا دولتخانه حکومتی در آنجا مستقر شود. باغ تاریخی دولت آباد در یزد یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو بوده و بلندترین بادگیر جهان را دارد.

این بقعه توسط یکی از یاران او به نام مولانا غیاث الدین علی منشی که یکی از مشاهیر زمان آل مظفر بوده، در سال ۷۸۴ ساخته شده است. ساعات بازدید باغ دولت آباد یزد: امکان بازدید از باغ همه روزه از ساعت 8 تا 9 شب برای نیمه اول سال و 7 صبح تا 22:30 شب برای نیمه دوم سال وجود دارد. مرمت باغ جهانی دولت آباد یزد از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری آغاز شد و اجرای مخزن دفن آب باغ به صورت تفاهم نامه… باغی که از معروف ترین باغ های سرزمینمان است و جنبه ای جهانی دارد. کاخ هشت بهشت در دو طبقه و در وسط باغی بسیار بزرگ و زیبا ساخته شده است. بعد از دیدن باغ و استخر، نوبت بازدید از عمارت اصلی خواهد رسید، که همان کاخ چهلستون می باشد. در واقع این محور، همان محوری است که عمارت سردر را به عمارت هشتی متصل میکند. هوای خنک از زیر بادگیر به قسمت شاه نشین و تالارها انتقال پیدا میکند. این باغ کارکردهای تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دارد و همین ویژگی برجسته آن به شمار میرود. این آتش برای زرتشتیان یک عنصر مقدس بهشمار میآید و بهدلیل اهمیتی که دارد برای نگهداری از آن این آتشکده را ساختهاند. ۲- برای اینکه شبهاصدای رادیو طهران درکشورهای شمال آفریقا وکشورهای همسایه وخاورمیانه ودرتمام اروپا بخوبی شنیده شود علاوه برمتعددنمودن دستگاههای موج کوتاه که خریداری آن پیشنهاد شدهاست یک دستگاه فرستنده موج متوسط یک صدکیلووتی برای نصب در اصفهان پیش بینی شده وچون دربودجه این وزارت اعتباربرای تامین قیمت این دستگاه هاموجودنیست وام لازم ازوزارت دارایی گرفته وبرای خرید آن بارعایت مقررات مناقصه اقدام خواهدشد.

به همان اندازه که سرسبزی جنگل های شمال کشورمان زیبا و آرامش بخش هستند، مناطق مرکزی و کویری نیز جلوه های خارق العاده دارند. اگر به طبیعیت گردی در شمال علاقه دارید کافی است جاهای دیدنی شمال را مطالعه کنید. زمانی که تصمیم می گیرید به شهر یزد بروید می توانید از وسیله نقلیه های مختلفی استفاده نمایید اما اگر از کسانی هستید که به سفرهای هوایی علاقه دارید می توانید از طریق سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما یزد نمایید و راهی سفری بی نظیر شوید. بعدها، به دلیل درخواست زیاد بازدیدکنندگان و مسافران تصمیم بر آن شد تا این اتاقک ساخته شود و مردم فقط از پشت این شیشه ها به آتش مقدس نگاه بیندازند. فقط در ایام عاشورا تعطیل خواهد بود. در زیر ایوان اصلی ۱۱۰ اسماء مبارکه الهی به صورتی هماهنگ و کاملا فنی با استفاده از خط کوفی بنایی نقش بسته است. در زمان پهلوی ساخت ساز اطراف باغ دولت آباد شروع شد و رفته رفته با ساخت و ساز بیشتر، این باغ در مرکز شهر یزد قرار گرفت. کاربرد چوب هایی که از بادگیر بیرون زده شده است به عنوان داربست برای تعمیرات و می باشد که بر روی ان بایستند و هم به عنوان (بادشکن ) برای پایداری بیشتر بادگیر کاربرد دارد.همچنین زمانی که فضولات پرندگان بر روی چوب های این بادگیر می ریخت برای کود در باغ استفاده می شد. این بنا مجموعه ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. این باغ تا گذشته ای نه چندان دور در به نوعی مکانی خارج از شهر به حساب می آمد. در این بازار همه چیز از فرش گرفته تا ظروف میناکاری، میتواند سوغات بسیار عالی برای مسافران و گردشگران باشد.

  • ۰۲/۰۷/۲۴
  • مهسا فرقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی