معرف

معرفی کننده برترین سایتها و صفحات وب

معرف

معرفی کننده برترین سایتها و صفحات وب

در این سایت خواهید توانست بهترین صفحات وب، سایتها و وبلاگها را مشاهده نمائید. این صفحه به صورت پی در پی بروزرسانی خواهد شد.

۶ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


صدف زرد یک غذای محبوب است. این دسر ایرانی چه در ماه رمضان و چه در یکی دیگر از روزهای خوش سال، به عنوان شیرینی سفره یا نذری پرطرفدار است، اما همه صدف های زرد با رنگ و عطرشان خوشمزه نیستند. بلکه باید به نکات کوچک توجه کرد.

مواد لازم برای تهیه پوسته زرد

برای ایجاد یک پوسته زرد عالی به این مواد نیاز دارید.

یک فنجان برنج

6 آتش 8 حذف می شود

یک و نیم فنجان گلاب

شکر یک و نیم تا دو و نیم پیمانه

نیمی از حقوقش زیر بادام

نصف پیمانه زعفران غلیظ

50 گرم کره کیوان

یک قاشق آب سیب زمینی

یک قاشق چای خوری یا کمی نمک

چگونه پوسته زرد درست کنیم؟ برای پیشگیری از زردی چه کار کنم؟ | اجاق ها برای طبخ پوسته زرد خوشمزه و رنگارنگ

طرز تهیه و نکات

اول اینکه فرقی نمی کند از چه پیمانه ای استفاده می کنید، اما اگر مثلاً از لیوان فرانسوی برای اندازه گیری برنج استفاده می کنید، بقیه مواد را اندازه بگیرید تا نسبت حفظ شود.

دوم: برنج زرد نیم دانه و معطر ایرانی برنج شما را خوشمزه تر می کند. با این حال، می توانید از هر برنجی استفاده کنید. می توانید برنج معمولی خود را از قبل بکوبید و فراموش نکنید که از آب بیشتر 8 پیمانه استفاده کنید تا برنج خوب ور بیاید.

سوم: برنج را خوب بشویید و بسته به نوع برنج با 6 تا 8 لیوان آب بشویید. این زمان از چند ساعت تا یک شب یا یک روز متغیر است و بستگی به نوع برنج دارد. در این مرحله نصف مقدار گشنیز را اضافه کنید تا برنج خوش عطر شود.

چهارم: خلال بادام را در گلاب باقیمانده خیس کنید و کنار بگذارید. زعفران را با یخ مرطوب کنید و در کتری یا سماور بگذارید تا دم بکشد و رنگ شود.

پنجم: پس از اینکه برنج کاملا خیس خورد، برنج را به قابلمه دلخواه منتقل کنید و با درب باز روی حرارت متوسط ​​بپزید. در این مرحله برنج را هم نزنید و فقط بعد از جوش آمدن برنج ته آن را از آب جدا کنید. سپس با نوک انگشتان خود کمی نمک روی برنج بپاشید و زعفران را اضافه کنید و خوب هم بزنید. در نیمه باز و روی شعله ملایم بگذارید بپزد و با زعفران شکفته شود. این به پوست زرد شما رنگ و طعم فوق العاده ای می دهد.

ششم: برنج پف کرده و غلیظ، آماده اضافه کردن شکر است. برای جلوگیری از نشت صدف پس از سرد شدن، در این مرحله آب اضافه نکنید. شکر باعث آبکی شدن زرده می شود. در این مرحله مواد را خوب مخلوط کنید. مقدار متغیر شکر بستگی به طعم شیرین شما دارد.

هفتم: بادام خیس خورده را به همراه مقدار کمی آب هل در ظرف اضافه کنید.

هشتم: در این مرحله و به صورت دلخواه می توانید مقداری کره اضافه کنید. این واقعا به روشن و خوشمزه شدن پوست زرد شما کمک می کند.

نهم: شله زرد را هم زده و پس از رسیدن به غلظت مورد نظر با آتش خاموش دم کنید. یعنی یک پنکه روی در بگذارید سپس آن را ببندید و تا نیم ساعت آن را در نیاورید.

پوست زرد خوش طعم و خوش عطر خود را به ظرف مورد علاقه خود منتقل کنید و پس از پوشاندن روی آن را با پودر، پودر پسته یا خلال، بادام و رزماری تزئین کنید.

این دسر زعفرانی مانند سانجا برنج در کشورهای دیگر طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان نذری و شیرینی در سفره های مذهبی حضور دارد.

اطلاعات بیشتر: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-شله-زرد-زعفرانی/

  • مهسا فرقانی
  • ۰
  • ۰

تابه‌حال با افرادی برخورد کرده‌اید که مدام سعی دارند سروصورت خودشان را بپوشانند و یا اینکه صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند دچار سردرد هستند. این‌گونه افراد عموماً مشکل سینوزیت دارند که در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی علائم، علت و درمان سینوزیت در تمامی افراد حتی مادران باردار خواهیم پرداخت. همچنین تفاوت آن را با کرونا، سرماخوردگی و حساسیت بیان می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

سینوزیت یک بیماری شایع است که باعث تورم سینوس‌ها شده که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود و طی ۲ تا ۳ هفته به‌خودی‌خود برطرف می‌شود. اما در صورت ادامه یافتن بیماری به مدت طولانی داروها می‌توانند کمک‌کننده باشند.

در حالت نرمال و سالم سینوس‌هایی که در جمجمه انسان‌ها قرار دارند خالی از هرگونه میکروب، ویروس و یا باکتری هستند. در واقع داخل سینوس‌ها هوا وجود دارد ولی اگر مسدود شده و یا با مایع پر شود باکتری‌ها در آن محل رشد کرده و باعث عفونت می‌شود. سینوزیت بعد از سرماخوردگی یا آنفولانزا بسیار شایع است.

 

علائم شایع سینوزیت:
آبریزش بینی، گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی
خارج‌شدن مخاط سبز یا زرد از بینی
درد یا فشار و حساسیت صورت
تورم و حساسیت در اطراف گونه‌ها، چشم‌ها یا پیشانی
سردرد
گلودرد، سرفه، تنفس سخت
خستگی
بوی بددهان
دندان‌درد، گوش‌درد، چشم درد
تب ناشی از التهاب
علائم سینوزیت در کودکان ممکن است شامل تحریک‌پذیری، مشکل در تغذیه و تنفس از طریق دهان باشد. ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، اگر علامتی باعث نگرانی شد، با پزشک مشورت کنید.

 

انواع سینوزیت


سینوزیت حاد باکتریایی: این اصطلاح به بروز ناگهانی علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و درد صورت که بعد از ۱۰ روز برطرف نمی‌شود، یا علائمی که به نظر می‌رسد بهبود می‌یابد اما بعداً عود می‌کند و از علائم اولیه بدتر است، اشاره دارد. این نوع سینوزیت به‌خوبی به آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد احتقان‌ها پاسخ می‌دهد. عموما بین ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.
سینوزیت مزمن: این اصطلاح به شرایطی گفته می‌شود که با احتقان بینی، تخلیه، درد یا فشار صورت و کاهش حس بویایی به مدت حداقل ۱۲ هفته ایجاد می‌شود. ممکن است ۳ بار در طول یک سال عود کند. بیش از ۵۰ درصد از افراد مبتلا به آسم متوسط تا شدید نیز سینوزیت مزمن دارند. سینوزیت مزمن هرچند اغلب ۳ ماه طول می‌کشد ولی حتی دیده شده است که فرد سال‌ها درگیر سینوزیت است. در این صورت علت ایجاد سینوزیت بسیار دشوار است و درمان سختی خواهد داشت.
سینوزیت زیر حاد: این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که علائم ۴ تا ۱۲ هفته طول بکشد.
سینوزیت حاد مکرر: این اصطلاح زمانی استفاده می شود که علائم ۴ یا چند بار در یک سال ظاهر شوند و هر بار کمتر از ۲ هفته طول می‌کشد.
 

چه افرادی بیشتر دچار سینوزیت می‌شوند؟
هر فردی ممکن است مبتلا به بیماری سینوزیت شود ولی افراد مبتلا به پولیپ بینی، آلرژی، آسم، ساختارهای غیرطبیعی بینی و همچنین افرادی که سیگار می‌کشند احتمال ابتلای بیشتری دارند. عواملی که احتمال ابتلا به سینوزیت را بیشتر می‌کند در زیر لیست شده است.

عوامل خطر:
سرماخوردگی قبلی
حساسیت فصلی
سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن در معرض دود دیگران
مشکلات ساختاری داخل سینوس‌ها مانند پولیپ بینی و یا انحراف تیغه بینی
ضعف سیستم ایمنی بدن که ممکن است در اثر عوامل مختلف از جمله مصرف داروها ایجاد شده باشد.
برای نوزادان استفاده از پستانک و یا شیشه نوشیدنی در حالت دراز کشیده
 

تفاوت سینوزیت با سرماخوردگی، حساسیت بینی و کرونا
تشخیص درست این بیماری‌ها دشوار است ولی دقت به علائم می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند.

√ سرماخوردگی چند روز تا یک هفته طول می‌کشد، کم‌کم اوج می‌گیرد و به‌آرامی از بین می‌رود. البته سرماخوردگی می‌تواند به عفونت سینوسی تبدیل شود.

√ حساسیت بینی التهاب بینی است که با علائمی شامل عطسه، آبریزش بینی، خارش بینی و چشم بروز می‌کند.

√ سینوزیت که در این مقاله به‌تفصیل بررسی می‌شود که حتی می‌تواند با سرماخوردگی معمولی رخ دهد.

 

سینوزیت دارید یا کرونا؟


سینوزیت و کرونا یا کووید 19 می‌توانند علائم مشابهی مانند احتقان بینی، تب و سرفه داشته باشند. اما COVID-19 علائم تنفسی بیشتری ایجاد می‌کند، در این نوع بیماری سرفه نیز خشک‌تر است. علاوه بر این، عفونت سینوسی می‌تواند باعث درد صورت و تورم در اطراف چشم شود که در کرونا دیده نمی‌شود.جوان ایرانی (irjavan.com)

پزشک علاوه بر اینکه علائم را از شما سؤال می‌کند از موارد تشخیصی زیر نیز بهره می‌برد:

معاینه بدنی: پزشک گلو و بینی شما را از نظر قرمزی، تورم و سایر علائم تحریک‌کننده معاینه می‌کند. همچنین حساسیت را در صورت شما بررسی می‌کند.
سواب بینی: سواب بینی شامل گرفتن نمونه از بینی است. پزشک شما این نمونه را برای تشخیص COVID-19 آزمایش می‌کند.
سی‌تی‌اسکن: ممکن است از سی‌تی‌اسکن یا توموگرافی کامپیوتری برای گرفتن تصویر از سینوس‌های شما استفاده شود. این مورد به پزشک اجازه می‌دهد داخل سینوس‌های شما را بررسی کند.
علائم منحصربه‌فرد COVID-19 که به‌ندرت در سینوزیت وجود دارد:

تنگی نفس
دردهای بدن
علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال
از دست‌دادن بویایی و چشایی: از دست‌دادن بویایی و چشایی تقریباً کامل است و حتی بدون آبریزش یا گرفتگی بینی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
به طور معمول از دست‌دادن حس بویایی مرتبط با عفونت سینوسی، با علائم مهم‌تری مانند درد یا فشار صورت همراه است. علائم کرونا تمایل بیشتری به خستگی، سرفه و تنگی نفس دارد.

از آنجاکه علائم گاهی شبیه به هم هستند و ممکن است با هم تداخل داشته باشد توصیه تیم پزشکی جوان ایرانی این است که حتماً با پزشک مشورت کنید. تا زمانی که نوع بیماری شما مشخص نشده حتماً ماسک بزنید و از دیگران فاصله بگیرید چون ممکن است کرونا داشته باشید.

 

روشهای پیشگیری از سینوزیت
سیگار نکشید و خود را در معرض دود دیگران قرار ندهید.
به‌ویژه در فصل زمستان دست‌های خود را مرتب بشوئید و به سروصورت خود نزنید.
غذاها، میوه‌ها و یا هر چیزیکه به آن حساسیت دارید را مصرف نکنید.
 

زمان مراجعه به پزشک
هرچند که در اکثر مواقع می‌توان سینوزیت را در خانه درمان کرد ولی اگر دچار علائم زیر شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

اگر بیماری شما بیشتر از ۱۰ روز طول کشید و یا حتی بعد از بهبود دوباره بدتر شدید.
اگر با داروهای بدون نسخه مانند اسپری خوب نشدید.
اگر دچار مشکلات بینایی و یا تورم در اطراف چشم‌ها شدید.
اگر تب شما بیش از ۳ تا ۴ روز یا بیش از ۱۰۱.۵ درجه فارنهایت (۳۸.۶ درجه سانتی‌گراد) باشد.
 

سینوزیت در بارداری


حاملگی علائم خاص خود را دارد. برخی روزها ممکن است از نظر جسمی و روحی احساس خوبی داشته باشید ولی روزهای دیگر ممکن است احساس بیماری کنید. بسیاری از زنان در سه‌ماهه اول خود احساس تهوع صبحگاهی، خستگی و کمردرد را تجربه می‌کنند.

سردرد سینوسی در دوران بارداری می‌تواند بدتر شود و حتی درد سینوس در دوران بارداری می‌تواند منجر به عوارض‌های زیادی شود.

اگر علائم زیر را داشتید با پزشک مشورت کنید:
اگر با داروهای OTC یا داروهای بدون نسخه بهبودی ندارید.
اگر تب بالاتر از ۱۰۱ درجه دارید.
در صورت سرفه و خارج شدن مخاط سبز یا زرد.
اگر نمی‌توانید درست غذا بخورید.
اگر نمی‌توانید با آرامش بخوابید.
آیا عفونت سینوسی به نوزاد آسیب می‌رساند؟
عفونت سینوسی به کودک شما آسیبی نمی‌رساند، اما باعث ناراحتی شما می‌شود. شما باید به‌اندازه کافی مکمل مصرف کرده، خوب استراحت کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا در صورت ابتلا به عفونت سینوسی به‌زودی بهبود پیدا کنید.

پیشگیری از سینوزیت در دوران بارداری
سعی کنید تا جایی که می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.
سبزی‌های تازه و میوه‌های حامی ویتامین C مصرف کنید.
مولتی‌ویتامین بارداری که حاوی ویتامین C هستند نیز می‌تواند مفید باشد. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌ها مشورت کنید.
از تماس با افراد بیمار و یا محیط‌های آلوده اجتناب کنید.
اگر سابقه حساسیت دارید، مطمئن شوید که مراقبت مناسب را انجام می‌دهید. دستگاه مرطوب‌کننده نیز ممکن است در دفع هرگونه عفونت کمک کند.
درمان خانگی سینوزیت در دوران بارداری
درمان‌های خانگی عوارض خیلی کمتری دارند که می‌توانید در دوران بارداری آنها را رعایت کنید.

کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم در اطراف چشم و بینی، سردرد سینوسی در دوران بارداری را تسکین می‌دهد. در یک ظرف آب داغ ریخته و بخار آن را استنشاق کنید. همچنین می‌توانید در خانه یک دستگاه مرطوب‌کننده داشته باشید.
مصرف آب: حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید، از مصرف چای و قهوه پرهیز کنید.
انبه سرشار از ویتامین A است، بنابراین حتماً این میوه را در سبد غذایی خود داشته باشید. همچنین سعی کنید پیاز، سیر و هویج را روزانه مصرف کنید. سیر دارای خواص آنتی‌بیوتیکی است و به تسکین سینوزیت کمک می‌کند.
آب سبزی‌ها: آب‌هویج، آب اسفناج، خیار و چغندر بسیار مفید است.
مصرف آب‌لیمو: برای تقویت سیستم ایمنی لیموترش تازه را با آب گرم مخلوط کرده و در طول روز میل کنید. برای کاهش تب و سرماخوردگی مفید است.
محلول آب‌نمک: آب‌نمک را می‌توان با قطره‌چکان به سوراخ‌های بینی ریخت تا آنها را شستشو دهد. این محلول ممکن است به رفع انسداد بینی و کاهش احتقان کمک کند. ضد احتقان بینی نیز کمک‌کننده است، البته بدون مشورت با پزشک خود از ضد احتقان‌های بدون نسخه استفاده نکنید، زیرا مشخص نیست که آیا مصرف آنها در دوران بارداری مناسب است یا خیر.
این داروهای خانگی به شما کمک می‌کند تا در دوران بارداری به طور طبیعی بهبود یابید.

درمان دارویی سینوزیت در دوران بارداری
تیلنول…. استامینوفن (تیلنول) یک داروی سینوسی است که می‌تواند در دوران بارداری مصرف شود. هرچند به تسکین سردرد سینوسی و گلودرد کمک می‌کند، اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود.
رایحه‌درمانی… دو قطره روغن اوکالیپتوس را روی دستمال بریزید و ببویید تا مجاری هوا پاک شود. روش دیگر، آن را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید، یک حوله روی سرخود بگذارید و بخار آن را استنشاق کنید.
طب سوزنی…. طب سوزنی با سوزن نقاط خاصی از بدن را تحریک می‌کند و به استرس و سردردهای میگرنی کمک می‌کند. اگر از سردردهای سینوزیت رنج می‌برید می‌توانید امتحان کنید.
دقت داشته باشید در دوران حاملگی شما باید از آسپرین و ایبوپروفن Advil ، Motrin و … خودداری کنید.

حتماً با پزشک خود درباره اینکه کدام داروها کمترین خطر را برای شما و نوزاد شما دارند مشورت کنید. به‌طورکلی، اگرچه برخی داروهای بی‌خطر برای مصرف در دوران بارداری وجود دارد، بهتر است استفاده از داروها را در دوران بارداری محدود کرده و از داروهای ایمن‌تر استفاده کنید.

 

درمان سینوزیت در خانه


درد بینی و سینوس‌ها را با کمپرس گرم کاهش دهید. در واقع از کمپرس گرم بر روی صورت خود استفاده نمایید. به ویژه از حوله گرم و مرطوب در اطراف بینی، گونه‌ها و چشمان خود استفاده کنید تا درد شما تسکین یابد.
دستان خود را بشویید تا احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا کاهش یابد.
مایعات فراوان بنوشید، مصرف الکل را کاهش دهید زیرا الکل تورم را بدتر می‌کند.
قطره یا اسپری ضد احتقان استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید بیش از حد مجاز مصرف نکنید. اسپری بینی را می‌توان بدون نسخه خرید ولی بیش از یک هفته نباید مصرف شود.
با محلول نمک، بینی خود را شستشو دهید. آب‌نمک باعث مرطوب نگه‌داشتن مجاری بینی می‌شود.
دوش آب گرم بگیرید و یا اینکه یک ظرف حاوی آب داغ روبروی خود بگذارید و بخار آن را استنشاق کنید.
از محرک‌های آلرژیک و سیگار دوری کنید.
 

داروهای سینوزیت
سینوزیت به روش‌های مختلفی درمان می شود که هر یک بستگی به‌شدت سینوزیت دارد. زمان بهبود و درمان نیز بستگی به نوع سینوزیت دارد.

عفونت سینوزیت ساده با موارد زیر درمان می‌شود:

ضد احتقان‌ها
داروهای ضدسرماخوردگی و حساسیت بدون نسخه
شستشوی بینی با محلول‌های نمکی
اگر بعد از ۱۰ روز بهبود پیدا نکردید و علائم سینوزیت شما کاهش نیافت پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

آنتی‌بیوتیک‌ها (به مدت ۷ روز در بزرگسالان و ۱۰ روز در کودکان).
ضد احتقان‌های خوراکی یا موضعی.
تجویز اسپری‌های استروئیدی داخل بینی. البته از اسپری یا قطره بدون نسخه بیش از ۳ تا ۵ ‌روز استفاده نکنید، چون ممکن است احتقان را افزایش دهد.
سینوزیت مزمن ممکن است با تمرکز بر بیماری زمینه‌ای (معمولاً آلرژی) درمان شود:

اسپری‌ها یا قرص‌های کورتیکواستروئیدی ممکن است به کنترل التهاب کمک کند، اما اغلب نیاز به تجویز پزشک دارند. استفاده طولانی‌مدت از این داروها می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود. اسپری‌های استروئیدی داخل بینی شامل فلوتیکازون، مومتازون است. در برخی موارد، پزشک ممکن است استروئیدهای استنشاقی را تجویز کند تا تورم در غشای سینوسی کاهش یابد. برای موارد شدید سینوزیت مزمن، ممکن است لازم باشد استروئیدها را از طریق دهان مصرف کنید.
اسپری‌های موضعی آنتی‌هیستامین یا قرص‌های خوراکی.
آنتاگونیست‌های لوکوترین برای کاهش علائم تورم.
گاهی اوقات برای تسکین درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده می‌شود که باید دقت کنید از ۱۰ روز بیشتر مصرف نکنید و حتماً تحت‌نظر پزشک باشید.
اگر سینوزیت با روش‌های فوق درمان نشد از سی‌تی‌اسکن برای بررسی بهتر سینوس‌ها استفاده می‌شود.
حتی ممکن است برای اصلاح مشکلات سینوس‌ها نیاز به جراحی باشد. اگر مبتلا به سینوزیت مزمن یا حاد باشید، گاهی اوقات عمل بهترین روش درمانی است که از این طریق انسداد برداشته می‌شود‌.
 

آنتی بیوتیک برای سینوزیت


عفونت‌های سینوسی که توسط ویروس ایجاد می‌شود با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود بلکه حتی شما ممکن است مبتلا به عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک شوید. البته در سینوزیت حاد که مربوط به عفونت باکتریایی می‌شود آنتی بیوتیک می‌تواند موثر باشد.

دقت داشته باشید دوره درمان مصرف آنتی بیوتیک را کامل کنید وگرنه علائم دوباره باز خواهند گشت.

در واقع آنتی‌بیوتیک‌ها برای سینوزیت حاد باکتریایی که بیش از ۱۰ روز طول می‌کشد یا بعد از هفته اول بدتر می‌شود توصیه می‌شود. شایع‌ترین علائم شامل درد یا فشار صورت، گرفتگی بینی یا احتقان و تخلیه غلیظ و تغییر رنگ بینی است. آنتی‌بیوتیک معمولاً برای سینوزیت مزمن تجویز می‌شوند، اگرچه بسیاری از موارد سینوزیت مزمن توسط باکتری ایجاد نمی‌شود.

رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای سینوزیت:
آموکسی‌سیلین داروی مناسب برای سینوزیت باکتریایی حاد و بدون عارضه است. آموکسی‌سیلین زمانی مؤثر است که به‌اندازه کافی تجویز شود. درحالی‌که اغلب دو بار در روز تجویز می‌شود، اگر در ۳ یا ۴ دوز تقسیم شده مصرف شود، مؤثرتر است. آموکسی‌سیلین معمولاً به مدت ۷ الی ۱۰ روز در یک‌زمان تجویز می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده دوره‌های کوتاه‌مدت درمان ممکن است برای اکثر موارد سینوزیت کافی باشذ. آموکسی‌سیلین ارتباط تنگاتنگی با ترکیب اصلی پنی‌سیلین دارد و نباید در بیمارانی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند تجویز شود.

آزیترومایسین یک درمان جایگزین برای بیمارانی است که به آموکسی‌سیلین حساسیت دارند. درمان توصیه شده برای سینوزیت حاد ۵۰۰ میلی‌گرم یک‌بار در روز فقط به مدت ۳ روز است. بر خلاف آموکسی‌سیلین، اثر آزیترومایسین با تجویز یک دوز بزرگ به‌جای افزایش دوزها می‌باشد. به همین دلیل، دوره آزیترومایسین باید برای سینوزیت در ۳ روز یا کمتر انجام شود (مانند Zithromax Tri-Pak) و نباید بیش از ۵ روز (مانند Zithromax Z-Pak) مصرف شود. آزیترومایسین در صورت تجویز در دوزهای بسیار کم برای ازبین‌بردن باکتری‌ها، مقاومت آنتی بیوتیکی را به‌سرعت در خود ایجاد می‌کند. این مقاومت حداقل ۳ ماه طول می‌کشد، بنابراین Zithromax نباید دو بار در مدت ۳ ماه تجویز شود. جایگزین‌های مربوط به آزیترومایسین عبارت‌اند از کلاریترومایسین (بیاکسین) که معمولاً دو بار در روز به مدت ۱۰ روز مصرف می‌شود و داروهای قدیمی‌تر اریترومایسین و کلیندامایسین که به ۳ الی ۴ دوز در روز نیاز دارند.

حتماً قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای دیگر با پزشک مشورت کنید.

 

درمان‌های مکمل و جایگزین
ممکن است طب فشاری، طب سوزنی یا ماساژ صورت در کاهش علائم سینوزیت، از جمله فشار و درد مفید باشد. این درمان‌ها معمولاً عوارض جانبی ناخواسته‌ای ندارند. تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه وجود ندارد به همین دلیل حتماْ با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تاکنون سینوزیت داشتید و یا تجربه‌ای در خصوص این بیماری دارید می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید. همچنین اگر سؤالی دارید می‌توانید بپرسید، پزشکان مجله جوان ایرانی به شما دراسرع‌وقت با کمال میل پاسخ خواهند داد.

 

درمان فوری سینوزیت در خانه + تفاوت آن با کرونا و سرماخوردگی
 

  • مهسا فرقانی
  • ۰
  • ۰

متن آهنگ تو رفتی تازه عاشقتر شدم من محسن لرستانی

تو رفتی، تازه عاشقتر شدم من!!♪!
از اونی هم که بود، بدتر شدم من!♪!
از اونی هم که بود، بدتر شدم من!♪!

 آهنگ جدید محسن لرستانی به نام تو رفتی تازه عاشقتر شدم من

  • مهسا فرقانی
  • ۰
  • ۰

متن آهنگ یادت باشه دیوونه کی زد شونه رو موهای پریشونت کسری زاهدی

یادت باشه دیوونه کی زد شونه رو موهای پریشونت!♫!

https://musicdel.ir/single-tracks/110489/

  • مهسا فرقانی
  • ۰
  • ۰

آیا می‌دانید کیست هموراژیک چیست؟ می‌توان گفت کیست‌های هموراژیک، اگرچه هشداردهنده به نظر می‌رسند، اما یک اتفاق نسبتاً رایج در حوزه زنان و زایمان هستند.

این کیست‌ها که به‌عنوان کیست‌های خونی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند در داخل تخمدان‌ها ظاهر شوند و اغلب منبع نگرانی بسیاری از زنان هستند.

در این مقاله جامع، به بررسی پیچیدگی‌های کیست‌های هموراژیک، بررسی علل، علائم و استراتژی‌های مدیریت مؤثر آن‌ها می‌پردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با کیست‌های هموراژیک
کیست هموراژیک نوعی کیست تخمدان حاوی خون است. معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که یک رگ خونی در دیواره کیست پاره شده و باعث تجمع خون در داخل کیست می‌شود.

این کیست‌ها می‌توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و اغلب به‌عنوان بخشی از چرخه طبیعی تخمدان ایجاد می‌شوند. درحالی‌که اکثر کیست‌های هموراژیک خوش‌خیم هستند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند، برخی ممکن است باعث ناراحتی یا عوارضی شوند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.جوان ایرانی (irjavan.com)

علل به وجود آمدن کیست‌های هموراژیک
کیست‌های هموراژیک می‌توانند به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله:

پارگی رگ خونی: شایع‌ترین علت پارگی رگ خونی داخل کیست است. این رویداد می‌تواند در اثر تغییرات هورمونی یا استرس فیزیکی به تخمدان‌ها ایجاد شود.
پارگی فولیکول: در طول تخمک‌گذاری، زمانی که یک فولیکول بالغ تخمک را آزاد می‌کند، مقدار کمی خونریزی می‌تواند رخ دهد. این اتفاق می‌تواند به تشکیل کیست هموراژیک کمک کند.
اندومتریوز: وضعیتی که در آن بافت رحم در خارج از رحم رشد می‌کند و ممکن است به دلیل وجود بافتی که مستعد خونریزی است، دچار کیست‌های خونریزی دهنده شوند.
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک PCOS: عدم تعادل هورمونی مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند منجر به تخمک‌گذاری نامنظم و ایجاد کیست شود که به طور بالقوه می‌تواند خونریزی نماید.
تومورهای تخمدان: به‌ندرت، انواع خاصی از تومورهای تخمدان می‌توانند باعث خونریزی و در نتیجه تشکیل کیست‌های هموراژیک شوند.
علائم کیست هموراژیک
می‌توان گفت علائم کیست‌های هموراژیک بسته به اندازه آن‌ها و ایجاد عوارض می‌توانند متفاوت باشند. علائم رایج عبارت‌اند از:

درد لگن: درد خفیف تا شدید لگن که اغلب در یک طرف موضعی است، می‌تواند ناشی از فشار کیست بر روی بافت‌های اطراف باشد.
بی‌نظمی‌های قاعدگی: تغییراتی در چرخه قاعدگی، مانند پریودهای نامنظم یا خونریزی شدیدتر از حد معمول، ممکن است رخ دهد.
مقاربت دردناک: ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی به دلیل وجود کیست ممکن است تجربه شود.
نفخ: احساس نفخ یا پری شکم، شبیه به احساسی که در سایر انواع کیست‌های تخمدان تجربه می‌شود.
تهوع و استفراغ: در برخی موارد، کیست‌های خونریزی دهنده بزرگ‌تر می‌توانند باعث تهوع و استفراغ شوند، به‌خصوص اگر به اندام‌های مجاور فشار وارد کنند.
حالت تهوع
علائم کیست هموراژیک
تشخیص و ارزیابی پزشکی
هنگامی که به وجود کیست‌های هموراژیک مشکوک می‌شوید، مهم است که برای تشخیص دقیق به دنبال ارزیابی پزشکی باشید. در این مواقع روش‌های زیر معمولاً استفاده می‌شود.

معاینه لگن: یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی اندازه و محل کیست.
سونوگرافی: آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی ترانس واژینال، تصاویر دقیقی از تخمدان‌ها و کیست‌ها را نشان می‌دهند و به تعیین ویژگی‌های آن‌ها کمک می‌کنند.
ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن: این تکنیک‌های تصویربرداری نماهای مقطعی دقیق‌تری از ناحیه لگن ارائه می‌دهند و می‌توانند به تأیید وجود کیست هموراژیک کمک کنند.
آزمایش خون: آزمایش‌های خون، از جمله آزمایش‌های نشانگر تومور، ممکن است برای رد وجود سایر بیماری‌های تخمدان انجام شوند.
مدیریت و درمان کیست‌های هموراژیک
رویکرد مدیریت کیست‌های هموراژیک به عواملی مانند اندازه کیست، شدت علائم و سلامت کلی فرد بستگی دارد. گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

مشاهده: کیست‌های کوچک و بدون علامت ممکن است از طریق معاینات سونوگرافی منظم برای ردیابی پیشرفت آن‌ها به‌دقت بررسی شوند.
مدیریت درد: مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌توانند به کاهش ناراحتی ناشی از کیست کمک کنند.
کنترل هورمونی بارداری: داروهای ضدبارداری هورمونی، مانند قرص‌های ضدبارداری، می‌توانند چرخه قاعدگی را تنظیم کرده و احتمال تشکیل کیست‌های جدید را کاهش دهند.
مداخله جراحی: کیست‌های بزرگ‌تر یا پایدار که باعث درد قابل‌توجهی می‌شوند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. این را می‌توان از طریق لاپاراسکوپی، یک روش کم تهاجمی، یا لاپاراتومی برای موارد پیچیده‌تر انجام داد.
پیشگیری و خودمراقبتی
درحالی‌که هیچ راه ابهام‌آمیزی برای پیشگیری از کیست‌های هموراژیک وجود ندارد، برخی روش‌ها می‌توانند به کاهش خطر و مدیریت علائم کمک کنند.

چکاپ‌های منظم
در واقع چکاپ‌های معمول زنان، تشخیص زودهنگام و مدیریت کیست‌ها یا سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت باروری را ممکن می‌سازد.

سبک زندگی سالم
اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش‌های منظم می‌تواند به تعادل هورمونی و بهزیستی کلی هر شخص کمک کند.

مدیریت استرس
تمرین تکنیک‌های کاهش استرس، مانند مدیتیشن و یوگا، می‌توانند به کاهش نوسانات هورمونی که ممکن است به تشکیل کیست کمک کند، مؤثر باشند.

نتیجه نهایی
خواندیم که کیست‌های هموراژیک، اگرچه به طور بالقوه نگران‌کننده هستند، اما اغلب با مراقبت‌های پزشکی مناسب قابل کنترل و درمان هستند. درک علل، علائم و عوارض احتمالی آن‌ها، افراد را قادر می‌سازد تا به دنبال زمان باشند.

اگر مشکوک هستید که کیست هموراژیک دارید یا علائمی را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که برای تشخیص دقیق و راهنمایی در مورد مناسب‌ترین اقدام با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، هر مورد منحصربه‌فرد است و یک رویکرد مناسب برای مدیریت، بهترین نتیجه را برای سلامت باروری و رفاه کلی شما تضمین می‌کند.

 

https://irjavan.com/%da%a9%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%a7%da%98%db%8c%da%a9-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

  • مهسا فرقانی
  • ۰
  • ۰


چادر خودرو از خودرو در برابر آسیب های خارجی پشتیبانی می کند و از آن محافظت می کند. با استفاده از این کاور به ظاهر خودروی شما آسیبی وارد نمی شود. چادرهای خودرو بسته به نیاز کاربران مختلف به روش های مختلفی طراحی می شوند. برای خرید چادر خوب باید نوع آن را بشناسید و روکش خودرو را متناسب با نیاز خود تهیه کنید.

روکش یا چادر خودرو پارچه ای با مواد خاصی مانند پنبه، پی وی سی، نخ یا ترکیبی از چند ماده مختلف است که خودرو را در برابر شرایط جوی، آسیب و اجسام خارجی محافظت می کند. در واقع وظیفه چادر خودرو محافظت از خودرو در برابر نور خورشید، برف، باران، تگرگ، آسیب حیوانات، گرد و غبار، خط و خش و ... می باشد.

انواع چادر ماشین با توجه به فصول استفاده

چادر ماشین یک فصل

این نوع چادر فقط در تابستان استفاده می شود. در واقع چادر تک فصل برای مقاومت در برابر اشعه خورشید طراحی شده است. از آنجایی که این بسته بندی فاقد خاصیت ضد آب و ضد یخ است، برای استفاده در فصول دیگر مناسب نیست.

چادر ماشین دو فصل

تفاوت چادرهای دوفصل با چادرهای یک فصل مقاومت بالای آنها در برابر رطوبت و آب است. توجه داشته باشید که این چادر همچنان برای استفاده در زمستان و هوای سرد مناسب نیست.

کانکس چهار فصل

بهترین و کامل ترین چادر چادر چهار فصل است. این پوشش هم در برابر هوای سرد و هم در هوای بسیار گرم مقاومت می کند. با خرید چادر ماشین چهار فصل می توانید با یک خرید در تمام طول سال از وسیله نقلیه خود محافظت کنید.

انواع کانکس بر اساس متریال

چادر ماشین به دو دسته کلی ساده و ضد آب تقسیم می شود. چادرهای ضد آب معمولا از مواد پی وی سی ساخته می شوند و هیچ منفذی برای ورود آب ندارند و داخل آن پنبه برای تهویه است و به بدنه خودرو آسیبی نمی رساند. لوکس سهیل چند نمونه از چادرهای ماشین را برای شما توضیح می دهد تا با ویژگی های آنها بیشتر آشنا شوید:

مدل ترک پشت چادر ماشین

چادر پشتی و لایه بیرونی PVC در برابر باران و برف مقاومت می کند. این کاور چهار فصل بوده و شیشه ای دارد. پوشش داخلی این کاور از خودرو در برابر آسیب به بدنه خودرو محافظت می کند. این کیف با روکش حمل آن را آسان می کند. برای جلوگیری از حرکت آن، به خصوص در برابر باد، به گونه ای طراحی شده است که در دو طرف دارای ضربه گیر باشد. زیپی که در سمت راننده قرار گرفته نیز دسترسی آسان را به شما می دهد.

چادر ماشین مدل نخی

روکش نخی یکی از مدل های ارزان چادر ماشین است. روکش مناسب فصل بهار و تابستان است و لطافت نخ پنبه ای از ایجاد خط و خش روی بدنه جلوگیری می کند. روکش نخی دارای کیف قابل حمل بوده و وزن سبک آن حمل چادر را آسان می کند. در دو سر محافظ روکش، لاستیک نگهدارنده تعبیه شده است تا از جابجایی آن به ویژه در باد جلوگیری شود. جنس پوشش باعث می شود هوا به راحتی جریان یابد. اگر کثیف شد می توانید به راحتی روکش را با ماشین لباسشویی بشویید.

مدل چادر ماشین نخی پشت ترک

تفاوت این چادر با چادر قبلی وجود یک لایه کرکی درونی است. نرمی این لایه باعث ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو نشده است. پوشش پنبه ای در پشت ترک دارای لاستیک نگهدارنده در دو سر سپر برای جلوگیری از حرکت، به ویژه در باد و طوفان است. این روکش مناسب فصل بهار و تابستان بوده و به راحتی قابل شستشو می باشد. کیف مخصوص و وزن سبک آن حمل آن را آسان کرده است.

چادر ماشین مدل کره ای

یکی از گران ترین چادرهای ماشین مدل کره ای است. کیف فروشگاهی کره ای کیفیت بالاتری نسبت به کیف فروشگاهی پشت کرک دارد. جنس بیرونی چادر کره ای پی وی سی است که آن را در برابر آب غیر قابل نفوذ می کند. لایه داخلی اسفنجی آن از ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو جلوگیری می کند. روکش مدل کره ای برای هر چهار فصل بوده و در دو سر سپر دارای کش می باشد تا از حرکت آن به خصوص در باد جلوگیری کند. زیپ سمت راننده دسترسی را آسان می کند و یک آینه نیز در طراحی آن گنجانده شده است.

ماشین مدل کابین سی سی

این چادر به دلیل داشتن مواد PVC در برابر نفوذ آب مقاوم است. چادر CCC چهار فصل است و در این حالت لاستیک نگهدارنده تعبیه شده در دو طرف چادر از لرزش آن به خصوص در باد جلوگیری می کند. یک کیف حمل همراه با این کاور ارائه می شود.

چادر ماشین به سبک تایوان

از ویژگی های خاص چادرهای تایوان می توان به لایه بیرونی PVC (بدون نفوذ آب)، لایه داخلی نرم نوار سفید، استفاده از چهار ایستگاه، وجود کیف حمل، کش نگهدارنده در دو سر سپر اشاره کرد. از تکان دادن به خصوص در برابر باد خودداری کنید. خط و خش روی بدنه خودرو، زیپ در سمت راننده برای دسترسی آسان و وجود آینه طراحی شده.

چادر ماشین ضد آب

جنس بیرونی این مدل پی وی سی (ضد آب) بوده و مواد به کار رفته در متریال آن در برابر سرما، گرما، یخ زدگی و رطوبت بسیار مقاوم است. این کاور را می توانید در چهار فصل استفاده کنید. از دیگر ویژگی های این کاور می توان به وجود کیف حمل، محل نگهداری کشسان در دو طرف سپر برای جلوگیری از تعویض دنده، در سمت راننده برای دسترسی آسان و محفظه آینه اشاره کرد.

چادر ماشین چریکی

طراحی گوریل این مدل آن را زیبا و چشمگیر کرده است. علاوه بر این، این کاور چهار فصل دارای ویژگی هایی مانند مواد پی وی سی (عدم ورود آب)، وجود کیف حمل، مهارهای کشسان در دو طرف سپر برای جلوگیری از خم شدن، صندلی راننده برای دسترسی آسان می باشد. زیپ در کنار و آینه.

سقف ماشین مدل مومی
 

نگهش داریم

باران و برف

اکثر چادرهای خودروهای لوکس سهیل از PVC ساخته شده اند. در نتیجه مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارند. بنابراین استفاده از چادر به این معنی است که خودروی شما در برابر باران یا برف در امان است.

وضعیت

بهترین اسکله

استفاده از چادر ماشین بی کیفیت می تواند به رنگ ماشین آسیب برساند. همچنین عدم تهویه مناسب و عدم تنفس در روکش خودرو باعث ایجاد کپک در بدنه خودرو خواهد شد. حالا ممکن است بپرسید بهترین چادرهای ماشین کدامند؟

کیفیت دوخت عالی

پارچه های بادوام و مقاوم

محافظت مناسب در برابر نور خورشید و سایر آسیب های طبیعی مانند باد، گرد و غبار، باران و برف

شستشوی آسان و بدون دردسر

هر دو سر روکش دارای لاستیک ثابت برای جلوگیری از حرکت به خصوص در مواقع وزش باد است

بدون خط و خش روی بدنه ماشین

زیپ در سمت راننده برای دسترسی آسان

آینه دارد

وجود کیف یا کیف قابل حمل

چهار فصل بودن، مزایای خرید چادر ماشین از لوکس سهیل

مهم ترین نکته خرید چادر ماشین مرغوب بودن مواد و قیمت مناسب آن است. برای انجام این خرید خوب، بهترین گزینه خرید از یک تولید کننده معتبر است. سهیل تولید کننده خیمه شب بازی خودروهای لوکس سایپا، ایران خودرو و خودروهای مدل چینی است. اکثر چادرهای لوکس سهیل ضد آب هستند و از خودرو در زیر باران محافظت می کنند. اگرچه این چادرها را تولید می کند، اما قادر است آنها را با قیمت مناسب عرضه کند. لوکس سهیل پشتیبانی فروش را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد با مشاوران ارتباط برقرار کنید.
 

لینک مقاله:https://behnikan.ir/product-category/خودرو-و-ابزار/چادر-خودرو/ایرانخودرو-چادر-خودرو/چادر-پژو-پارس/

  • مهسا فرقانی