معرف

معرفی کننده برترین سایتها و صفحات وب

معرف

معرفی کننده برترین سایتها و صفحات وب

در این سایت خواهید توانست بهترین صفحات وب، سایتها و وبلاگها را مشاهده نمائید. این صفحه به صورت پی در پی بروزرسانی خواهد شد.

  • ۰
  • ۰


اجاق گاز یکی از مهم ترین لوازم آشپزخانه است و حداقل روزی یک بار در هر خانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین خرید یک اجاق گاز مناسب و شیک بسیار مهم است.

قبل از هر چیز باید بدانید که اجاق گازها بسته به نوع سوختی که مصرف می کنند به سه دسته تقسیم می شوند:

اوون

میش برقی

و اجاقی که از هر دو نوع سوخت استفاده می کند.

توجه داشته باشید که در هر خانه ای با برق 220 ولت می توانید از بخاری برقی استفاده کنید اما اگر می خواهید بخاری گازی بخرید باید مطمئن شوید که خانه شما دارای لوله گاز طبیعی باشد در غیر این صورت باید از گاز پروپان یا همان کپسول گاز استفاده کنید. البته امروزه بیشتر شهرها دارای خدمات گاز طبیعی هستند اما هنوز مناطق روستایی هستند که متاسفانه گاز طبیعی ندارند.

فاکتورهای مهم برای خرید آشپزخانه گاز

به طور کلی، اجاق گاز باید با نیازهای آشپزی شما مطابقت داشته باشد. چه یک سرآشپز حرفه ای باشید و چه مبتدی، تنها زندگی می کنید یا خانواده ای پرجمعیت دارید، اجاق گازی که انتخاب می کنید انتظارات شما را برآورده می کند. این امر مستلزم در نظر گرفتن جنبه های زیر است:

1. انواع اجاق گاز

بسته به سیستم جرقه زنی که یک اجاق گاز مجهز است، می تواند از نوع پایلوت سنتی یا برقی پیشرفته باشد. نوع پایلوت جریان ثابتی از گاز را برای روشن نگه داشتن شعله و مصرف انرژی بیش از حد لازم فراهم می کند. اما نوع برقی از جریان الکتریکی استفاده می کند که در ابتدای سیکل گرمایش روشن می شود و نیازی به جریان مستقیم ندارد، بنابراین مصرف انرژی کمتر است.

2. اندازه کوره

اندازه اجاق گازی که می خواهید بخرید تا حد زیادی به اندازه آشپزخانه، میزان پخت و پز روزانه و تعداد افراد خانواده شما بستگی دارد.

اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است و می خواهید از فضای آشپزخانه حداکثر استفاده را ببرید، اجاق گازهای توکار فضای کمتری را نسبت به اجاق گازهای ایستاده اشغال می کنند. این نوع اجاق گازها فضایی مدرن به آشپزخانه شما می بخشند. البته توجه داشته باشید که این اجاق گازها فر ندارند، بنابراین اگر دوست دارید کیک های خوشمزه بپزید، باید فر یا توستر جداگانه بخرید.

اگر تعداد افراد خانواده کم باشد،  لوازم جانبی اجاق گاز مبله بوش با شعله کمتر مناسب تر است. مثلاً در یک خانواده 3-4 نفره اجاق گاز دو شعله پاسخگوی نیاز خانواده است و فضای کمتری را اشغال می کند. (البته اگر مهمان دائمی ندارید.)

اجاق گازهای رومیزی نیز گزینه خوبی برای آشپزخانه های کوچک هستند، اما نسبت به همه مدل های دیگر گران تر هستند.

اگر می خواهید از اجاق گاز با مبلمان استفاده کنید، مساحت آشپزخانه را اندازه بگیرید. اگر قرار است بین دو کابینت قرار گیرد، باید به دقت اندازه گیری کنید. به طور معمول، اندازه یک اجاق گاز مستقل حدود 30 اینچ یا 75 سانتی متر است، اما مدل های باریک تر و گسترده تری وجود دارد. شکل اجاق گاز ایستاده را نشان می دهد که به خوبی در فضای بین دو کابینت قرار می گیرد:

3. ظرفیت حرارتی اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز به دمای آن توجه کنید. دمای اجاق گاز مقدار حرارتی است که از آتش خارج می شود و اندازه گیری آن بر حسب Btu/hour است. (BTU مخفف واحد حرارتی بریتانیا در ساعت است و به صورت BTU/hr نوشته می شود). در ایران انرژی حرارتی بر حسب کیلووات اندازه گیری می شود. دمای شعله در اجاق گازهای معمولی از 5000 تا 12500 BTU (معادل 1.4 کیلو وات تا 3.6 کیلو وات) در ساعت متغیر است.

به طور معمول، ایده آل ترین قدرت برای هر شعله در یک بخاری گازی خانگی 2.05 کیلو وات (معادل 7000 BTU) است. قدرت بخاری بالاتر از این مقدار برای رستوران ها مناسب است. البته بخاری های گازی معمولا شعله های یکسانی ندارند و برخی شعله های 0.87 تا 1.4 کیلو وات (معادل 3000 تا 5000 BTU) دارند.

برخی از اجاق گازها قدرت بالاتری دارند که حدود 3.5 کیلو وات است. البته لزومی ندارد که هر چه ظرفیت حرارتی اجاق گاز بیشتر باشد، اجاق گاز بهتر است. دمای بالاتر گرمای بیشتری به غذا می دهد و در نتیجه زمان پخت را کاهش می دهد، اما کنترل حرارت در این شعله ها دشوار است. زیرا معمولاً نمی توان این آتش ها را در حد کم و دلخواه تنظیم کرد. جدول زیر خروجی حرارت ایده آل برای انواع مختلف اجاق گاز را نشان می دهد:

4. نوع اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز  نماینده بوش در ایران باید به ویژگی های آن نیز توجه کرد. به طور کلی اجاق گازها در انواع زیر ساخته می شوند:

همه چیز در استیل: اکثر اجاق گازها از فولاد ضد زنگ (فولاد) ساخته می شوند زیرا محیط آشپزخانه معمولاً مملو از بخار آب است و در فلزاتی مانند آهن زنگ می زند. با وجود اینکه بدنه کوره گازی فولاد گرم می شود، اما همچنان مقاومت بالایی دارد و نمی شکند.

استیل-شیشه: این اجاق‌ها شیشه‌ای هستند، اما لبه‌های آن فولادی است. این اجاق گازها به دلیل ترکیب شیشه و فلز، زیبایی خاصی به فضای آشپزخانه می بخشد و در عین حال از دوام و مقاومت خوبی برخوردار است.

شیشه: این اجاق گازها شیشه ای هستند که زیاد نمی سوزند و جلوه بسیار خوبی دارند. با این حال، نگهداری و تمیز کردن این اجاق گازهای ظریف و زیبا دشوارتر است.
 

  • ۰۲/۰۷/۱۵
  • مهسا فرقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی